[EB] Re:

Frank Aarebrot Frank.Aarebrot at isp.uib.no
Sat Jan 17 08:51:02 EST 1998

Hei Søren,

Jeg ser at du har tatt på deg et svært arbeide. Datakonfrontasjonsseminarer
er lette å få i gang og vanskelige å gjennomføre. Jeg har litt erfaring med
dette. Som du kanskje vet fant det første konfronasjonseminaret sted
alleredei 1968 i Ann Arbor. Vi arrangerte et her i Bergen i 1970 og ISSC
arrangerte et europesik   seminar i Køln i 1971. Men nok "ancient history".

Dersom jeg ikke tar mye feil, synes ideen din å være å bruke bl.a. data
infrastukturen fra BiG prosjekektet i seminaret. Her kunne du jo bruke noen
av kapitlene fra diss fem bind om europeisk integrasjon som utgangspunkt.
Gud skal vite at det er mye i disse bøkene som oppegående avanserte
studenter kan kritisere og forbedre. (Min erfaring er nemlig at det er
viktig i et seminar av denne typen IKKE å ha "perfekt" forskningslitteratur
som utgangspunkt.. La de unge mennesker få noe å sette tennene i!

Jeg tror også det er mye å hente fra "The World Value studies" som er
rikere på verdispørsmål enn Eurobarometrene.

En ide kunne også være å legge inn EB-ene fra Østeuropa. La
transissjonsteoriene møte integrasjonsteorien. For at tale med Ibsen, i
lett omskrivning, "om nasjonalstaernes innbyggere er seg selv mens EU er
seg selv nok".

I alle fall, lykke til Søren!!

Hilsen

Frank Aarebrot